Skråparkering i Aalborg er pinlig

Skråparkeringen i Olfert Fischers Gade er stadig skrå og store. Det er ufatteligt af By- og Landskabsforvaltningen er bundet sådan på hænder og fødder, at de stadig ikke ved hvordan de vil løse problemet. Gad vide hvordan en håndværker ville have låst problemet?

Forvaltningen sidder på deres hænder

Vi skal tilbage til d. 7. oktober da jeg på TV2 Nord så de nye parkeringspladser. I dag har vi d. 18. december og der er stadig ikke gjort noget ved problemet. NORDJYSKE bragte søndag en artikel, hvori Jeppe fra By- og Landskabsforvaltningen forklarede, at man er ved at undersøge om der kan bringes alternative mål i anvendelse. Man vil kigge på hvordan det er andre steder i Aalborg og i København. Det vigtigste Jeppe siger er: ”… vi skal være sikre på, at vi overholder vejreglerne og hensynet til trafiksikkerhed.” Men jeg er bange for, at problemet gøres sværere end det er.

Håndværkeren skal nok få det fikset

By- og Landskabsforvaltningen skal finde ud af to ting. Hvor bred skal kørebanen være og hvad er længdekravet til en parkeringsbås. Så kan man sende malerholdet ud til stedet. Først skal de måle kørebanen ud, resten af det asfalterede vej kan bruges til parkering. Så tager den kløgtigste vejmaler (beklager sarkasmen, jeg tror ikke udfordringen ligger ved vejmaleren, men ligger i bureaukratiet), sin lommeregner frem. Han husker sin Pythagoras fra folkeskolen og kan nemt regne båsen ud. I Pythagoras’ trekant skal parkeringsbåsen være hypotenusen og parkeringsbredden være den ene katete. Vejmaleren regner nu den anden katete ud, og på den måde ved man hvor vinklet parkeringsbåsen skal være.

Ovenstående lyder simpelt. Det sparer forvaltningen for studieture til København, hvor de skal tale med en anden ved kommunen. Jeg mener der mangler indsigten af at vi taler om parkeringspladser, ikke visitation til en ordblind. Send vejmalerne ned og sig: ”Se, vi har fået lavet en fejl i oktober. Kan I ikke lige fikse det, så der kommer mest mulig parkering?” Vejmalerne ved godt, hvordan en parkeringsbås skal se ud – vi har gode håndværkere i Danmark.

Det må ikke være så svært

Jeg synes problemet med skråparkering viser et skred i vores samfund. Vi bruger for meget tid bag skrivebordet og for lidt tid på jorden. Bureaukrati og registrering er vigtigt, i den rigtige mængde og på de rigtige områder. Men det må ikke være så kompliceret at finde ud af, hvor bred en vej lovmæssigt skal være, og derefter lave skråparkering, at Olfert Fischers Gade står fra 7. oktober til nu. Fejlen skal rettes og man behøver ikke søge med lys og lygte efter regler, forskrifter og andre eksempler. Det er kun raketvidenskab hvis vi selv gør det til det.