Politiet skal selvfølgelig opføre sig ordentligt

Link til Nordjyske
Nordjyske skrev i går en artikel om en køresagkyndig politibetjent, der ikke helt kunne holde øjnene for sig selv. At almindelige mennesker til tider kommer med tilnærmende kommentarer, kan være upassende, stødende eller måske endda krænkende. Det kan være en balance, hvor man måske har misforstået nogle signaler, og tror man kan tillade sig at sige sådan noget. Det må i de fleste tilfælde kunne undskyldes.

Men det er noget helt andet når der er tale om en betjent, der kommer med sådanne udtalelser. Jeg vil ikke gisne hvad tanken har været med at komme med disse kommentarer. Jeg kan kun håbe, at han gjort det for at dulme præstationsangst i forbindelse med køreprøven. Det ændrer dog ikke på, at jeg synes man som politibetjent skal være sober. Man skal i hvert fald have situationsfornemmelse nok til at vide, at man ikke laver seksuelle referencer/jokes i sådanne situationer.

Politiet er til for at sikre ro og orden i Danmark. Derfor kan vi ikke tillade så sexistiske kommentarer.
Heldigvis er jeg overbevist om, at dette ikke er betjentenes standard. Vores betjente gør det godt. Vi kan være stolte af et politi, der spørger før de skyder og dermed deeskalerer mange situationer. De kan tale med hr. og fru jensen og mistænker ingen uden grund. Vi har et retssystem, der sikrer, at politiet ikke har en totalitær magt.
Vi skal værne om vores gode politi ved ikke at tillade sådan en opførsel, og samtidig fremhæve alle de gode eksempler vi har fra politiet.