Venstre vil udfordre DR med Danflix

Hvert halve år betaler jeg min medielicens, og det er med en lidt bitter smag i munden. Nu ved de fleste måske hvad dette indlæg skal handle om, men jeg tror mange tager fejl. ”Licens er noget vi giver til hinanden” var et dårligt slogan og DR har været i modvind på det seneste. Men jeg tør godt sige, at jeg vil beholde DR i Danmark.

Konstant evaluering af DR får dem i lommerne på politikerne

Venstre fremlægger et forslag om at indføre Danflix. Altså Netflix bare med danske programmer støttet af public-service-midler. Der skal flyttes flere penge fra DR over i en pulje, hvor man kan ansøge om støtte til produktioner. Kædet sammen med aktuel omtale ligner det en tendens; laver man ikke TV som politikerne er tilfredse med, så ryger pengene.

Jeg synes det er problematisk hvis politikere i så direkte grad går ind og regulerer vores statsstøttede TV, baseret på om de kan lide mediet eller ej. Et statsstøttet medie har svært ved ikke at få skyld for at være i lommen på regeringen. Måden at undgå dette på er ved, at regeringen/staten tildeler mediet midler og så ellers lader dette være nogenlunde konstant – uanset hvad de laver. Man kan opsætte brede, offentliggjorte rammer for hvad mediet skal producere af materiale, så det ikke løber ud af en tangent. Det mener jeg er en ansvarlig måde at finansiere selvstændigt, statsstøttet TV på. TV som er neutralt og ”gratis” for befolkningen. Gratis i gåseøjne, da intet er gratis, men betalt over skatten.

Licens bør være skat

Og så nåede vi til betaling. I Danmark er man tilmeldt et tvunget abonnement på DR, det kaldes medielicens. 67% af medielicensen går til DR, 13% går til TV2-regionerne og andet mens 20% går til moms.
Men lige nu handler det i første omgang ikke hvad pengene bliver brugt til. I 2016 skyldte danskerne 844 mio. kroner for licens (kilde finans.dk). Hvis det sammenholdes med Ekstra Bladets tal, hvor 280.000 husstande ikke er tilmeldt licens, så mangler der rigtig mange licenspenge i statskassen. Det er et administrativt gebyr at hive pengene hjem, og alle har adgang til indholdet.
Fri mig for ”Jeg ser det ikke”-snakken. Velkommen til Danmark her har vi fælles abonnement på sygehuse, folkeskole, ældrepleje, universiteter, fødselsforberedelse, kontanthjælp og meget meget mere – uanset om du bruger det eller ej. Det hedder socialt ansvar, det er ikke alle steder i verden man kender det, men det gør vi på de her breddegrader.

Nogle mennesker bruger medielicensen som en selvregulerende skat, men det skal de ikke kunne. Læg betalingen under skatten. Haps, nu kan du ikke snyde dig fra det. Jeg er i og for sig ligeglad med om du har telefon, radio, TV eller ej. Vi skal alle betale for, at DR informerer os neutralt om vores omverden. Uanset om du har råd til en avis eller ej, så skal du kunne læse fagligt korrekte nyheder og se lødige kulturprogrammer. Alle skal have adgang til satire, der holder staten i ave. Det er et medie, der ikke er afhængig af clickbaits, fordi mediet ikke må have reklamer. Hvis 280.000 husstande uberettiget undgår at betale licens betyder det manglende indtægt på 235 mio. kr. til DR. Flyt indtægten til skatten, så får DR flere penge i kassen og det bliver billigere for dem, der faktisk gør som de skal – altså betaler.

DR skal levere til alle – høj som lav

For at vende tilbage til ”Jeg ser det ikke”-argumentet må jeg sige, at DR tilbyder meget godt TV og radio. Selv har jeg eksempelvis udsat mig for: Debatten, Langt fra Borgen, Gintberg på kanten, Ørnen, Borgen, Herrens Veje, Historien om Danmark, Tæt på sandheden, Monkey Business og Hjernekassen m.fl.
Der er også noget for din smag, hvad end det er Søren Ryge, X Factor, Arven, Storbritanniens fantastiske slotte, Danskerbingo, Kvartlivskrisen eller LOL DK. Alt sammen helt uden betaling, fordi vi i Danmark har ret til neutral information og interessant kultur selvom vi ikke har luft i budgettet til at betale aviser og teatre for det. Vi skylder hinanden information og kultur af en kvalitet som rig og fattig kan dele. Det er så sagligt, at når direktøren og kontanthjælpsmodtageren diskuterer, ud fra en DR-nyhed, så holder fakta vand.

Danflix viser at andre også kan

Forslaget om Danflix og flere penge i en public-service-pulje kommer i en periode hvor DR er i modvind. Jeg tolker det desværre til, at man vil manipulere med markedet, for at DR skal tilpasse sig den politiske dagsorden. DR er bange for at sende en rød radiojulekalender, måske det koster mere statsstøtte? Det er tenderende til de negative konnotationer vi har med statsstøttet radio.
Var forslaget frembragt på et andet tidspunkt, hvor jeg ikke tolkede ovenstående, er jeg egentlig positiv over for forslaget. DR bruger nu 3,7 mia. kroner om året, det vil så falde til 3,3 mia. kroner. Puljen med frie public-service-midler stiger fra 35 mio. kroner til 500 mio. kroner. Danflix bliver forhåbentlig så en app med alt licensproduceret materiale (helst uden udløbsdato). Jeg tror på, at der er andre der også kan lave gode programmer. DR kan samtidig lave TV for 3,3 mia. kroner. Måske skal de skære en kanal?

DR tilpasser sig hvad vi ønsker

Bare fordi DR lige nu er inde i modvind betyder det ikke vi skal brænde institutionen til grunden. De skal have økonomisk sikkerhed fra staten, så de ikke bare taler politikerne efter munden. Vi vil have en kritisk og stærk Danmarks Radio. De døjer med nogle af de samme problemer som andre offentlige instanser døjer med. De prøver helt sikkert ”bare” at leve op til de krav og forventninger der er i befolkningen. Så vil du have gode produkter, så forhold dig kritisk til de produkter de kommer med. Konstruktiv kritik over for kvaliteten af deres produkter, og hvad du forventer de indeholder er nøglen. Hvis vi brokker os over licensbetaling fordi vi ”ikke bruger deres produkter”, så ansætter de pludselig en mangfoldighedskonsulent for, at vi alle skal se DR og føle os inkluderet.

Skat, ro og kvalitet!

Når vi stiller de rigtige krav, så finder de formentlig de rigtige løsninger – det første krav vi skal stille er: licens skal betales over skatten, så licens er noget vi alle giver til hinanden. Herefter skal vi skabe ro om DR, så de ikke ender i lommerne på Christiansborg og bliver til politisk propaganda. I stedet skal de lave information og underholdning som kan samle Danmark og oplyse høj som lav om samfundet.