Det må aldrig accepteres, at bruge kemiske våben!

Så blev det en morgen, hvor man står op til nyheden om, at USA bomber en syrisk militærbase. Nærmere bestemt Shayrat-luftbasen ved Homs.

Læs her om angrebet i nat.

Begrundelsen for at bombe luftbasen er denne uges giftgasangreb i Syrien. En undersøgelse af symptomerne efter angrebet vurderer, at der blev brugt sarin (læs om undersøgelsen her).

Sarin er en dødbringende nervegas, der giver ofrene ulidelige kramper – indtil de befries fra deres smerter af døden. Det er modbydeligt at bruge dødbringende kemiske kampstoffer i krig, konflikt eller anden kontekst. Det er lang tid siden, at vi aftalte disse våbentyper ikke var humane at bruge mod hinanden.

Man har ikke lavet krigens love, fordi krig ikke må være grusomt – det bliver aldrig til en vandkamp med vandballoner. Men krigens love er lavet for at menneskets opfindsomhed ikke skal løbe løbsk og skabe modbydelige våben som disse. Vi skal som retskaffen nation fordømme et sådant angreb. Og har USA ret i, at angrebet kom fra den militære installation som de har bombet, ja så gjorde de det eneste rigtige. Man må ikke acceptere at disse våben bruges, punktum.