Læserbrev: “Dagen for udsendte soldater”

Billede fra militærøvelse i Litauen.

I dag er det flagdag for Danmarks udsendte. Det er dagen, hvor vi danskere hylder alle dem, der har været udsendt med dannebrog på skulderen. Danmarks udsendte er dem, der kæmper for retfærdighed og fred ude i verden. Hvad end man er soldat, politibetjent eller beredskabsmand, så vil man nærområderne det bedste. Jeg er stolt af, at have været afsted som soldat.

Som soldat har jeg også selv soldater i fokus. Lige nu er ca. 450 udsendte danske soldater. Som soldat støtter man op om den fysiske stabilitet. At kæmpe for fysisk stabilitet er ikke uden risici for egen person – det har danske udsendte også fået lov til at mærke. Uanfægtet af tidligere hændelser fortsætter danskere med at ville tage en tørn. Det vidner om et globalt medansvar for de mest udsatte samfund her i verden.

Denne flagdag er en festdag. Vi skal fejre de danskere, der tog afsted for at løse en opgave, som Danmark bad dem om at løse. Ingen, der hyldes i dag tog afsted uden opbakning fra den brede befolkning. De har sat liv og lemmer på spil, for at skabe stabilitet andre steder i verden. Soldater har med deres tilstedeværelse i Mellemøsten mindsket mængden af vestligfjendtlige angreb. Der må ikke herske tvivl om, at havde organisationer som Taliban, Al-Queda og IS fået lov til at udvikle sig uden modstand ville de husere helt fra Mellemøsten og til vores vestlige verden, som de afskyer. Det er bl.a. Danmarks udsendte vi kan takke for, at førnævnte organisationer er på tilbagetog.

Men når der tager en soldat afsted, så bliver der også nogle herhjemme, nemlig de pårørende. Husk i dag, at sende en tanke til de pårørende. De støtter vores soldater med søde tanker, post og al den opbakning de kan mønstre. Det er ikke let at støtte en, der frivilligt tager til et konfliktfyldt område, men de danske pårørende finder styrken til det. Det har jeg selv mærket, og det er jeg evigt taknemmelig for.

Hvis du kender en soldat, politibetjent eller beredskabsmand, der har været udsendt, så er det i dag du har muligheden for at sige tak. Under uniformen er vi mennesker, der føler afsavn og utryghed. Det er jer, der viser os opbakning, der får os til at fortsætte.